Het is aftellen naar de eerste elektrische MINI, de eerste plug-in hybride van het Britse merk. De serie-ontwikkeling van de auto lijkt bijna te zijn afgerond. De elektrische uitvoering van de MINI combineert een brandstofmotor met een elektromotor waarmee elektrisch rijden voor het eerst mogelijk wordt in een kartuitvoering.
MINI weet te melden dat dit eerste plug-in hybride model niet zozeer gefocust is op efficiëntie, maar op compromisloos rijplezier. Hiervoor is een belangrijke rol weggelegd voor het energiemanagementsysteem dat de samenwerking moet regelen tussen de brandstofmotor en elektromotor.
Op het eerste gezicht herken je de testauto niet direct als een elektrisch model. Dat ligt niet aan de camouflagefolie. Het oplaadpunt van de hogespanningbatterij is discreet geïntegreerd in het linker schutbord. In het interieur lijkt alles normaal. De start-/stopknop in het midden van het dashboard kleurt echter geel in plaats van rood.
Zoals gebruikelijk druk je op deze knop om de auto te starten, alleen blijft het in dit geval stil, omdat de auto altijd in elektrische modus start. De toerenteller in het instrumentarium op de stuurkolom is vervangen door een display dat de krachtreserve van de elektromotor toont tot het moment dat de brandstofmotor start. Dit laatste is afhankelijk van de gereden snelheid en hoe diep de bestuurder het gaspedaal indrukt.