Automotive07.06.2018

Alfa Romeo Stelvio, La Meccanica delle Emozioni, het gaat om de emotie


In Italië gaat het vaak om emotie, trots en schoonheid. En wanneer ze praten over iets wat deze drie ingrediënten in zich heeft, spat de passie ervan af. Vraag je dus aan een Italiaan wat hij vindt van een Alfa Romeo Stelvio dan kun je je borst natmaken. Waarschijnlijk krijg je alle denkbare superlatieven te horen die je maar kunt bedenken. Over het merk, de emotie, de historie, de eerste SUV, de kleur rood en hoe mooi zij de Stelvio vinden. Kom sowieso niet aan Alfa Romeo, want ze zijn in staat je ter plekke te kielhalen.

Eigenlijk voel ik mezelf dus een beetje als die Italianen. Want eenmaal zittend in de Stelvio gaat ook bij mij het Alfa Romeo bloed weer koken. Daarbij ben ik ook nog eens een liefhebber van alles wat SUV of MPV heet. Combineer je die twee, dan weet je nu al dat alles hieronder een kleur heeft. En terecht, want de Alfa Romeo Stelvio is geen gewone SUV. Het is ten eerste een Alfa Romeo, wat betekent dat het met de performance allemaal leuker en spannender is.

Gewone auto’s voor gewone mensen passen niet bij de lange historie van het merk. La Meccanica delle Emozioni, noemen ze dat. Meer vermogen, meer geluid, directer, voelbaar en met een neus die je het liefst thuis ook nog eens aan de muur zou willen hangen.

Alfa_Romeo_Stelvio_NL (9)
Alfa_Romeo_Stelvio_NL (9)

De Alfa Romeo Stelvio kwam vorig jaar op de markt en was ‘de opvolger’ van die andere La Meccanica delle Emozioni, de Alfa Romeo Guilia. Modellen die een nieuw tijdperk inluiden voor één van de mooiste automerken ter wereld. Alfa-liefhebbers hebben (te) lang moeten wachten want na de 159 en de 166 was er lange tijd niets. En dan in in 2016 is daar de Alfa Romeo Giulia nog niet zo heel veel later opgevolgd door de Stelvio. Eigenlijk een dubbele wereldprimeur wat nog nooit eerder reed er een SUV van het roemruchte merk de fabriek uit.

Alfa_Romeo_Stelvio_NL (1) (2)
Alfa_Romeo_Stelvio_NL (1) (2)
Alfa_Romeo_Stelvio_NL (12)
Alfa_Romeo_Stelvio_NL (12)
Alfa_Romeo_Stelvio_NL (35)
Alfa_Romeo_Stelvio_NL (35)

Alfa Romeo Stelvio

De Stelvio oogt als een behoorlijk uit de kluiten gewassen SUV met een imposante neus die zo Alfa Romeo is als hij maar kan zijn. Z’n achterwerk is wat je noemt ‘bold’ en geeft hem z’n mede z’n stoere uiterlijk. Dat laatste komt ook door de originele 19-inch velgen die iedere Alfa liefhebber gaat herkennen. Achter deze velgen pronken de al even fraaie gele remklauwen. Als je allemaal bij elkaar optelt zie je een prachtige SUV met een geheel eigen identiteit. Vergelijken doen we nooit en bij deze Stelvio al helemaal overbodig want een Alfa Romeo heeft z’n eigen uiterlijk en dat mag er wat ons betreft ook wezen.

Alfa_Romeo_Stelvio_4
Alfa_Romeo_Stelvio_4
Alfa_Romeo_Stelvio_NL (33)
Alfa_Romeo_Stelvio_NL (33)

Italiaans Design in 2018

Eenmaal op de bestuurdersplaats valt op dat van binnen de ontwerpers hebben gekozen voor veel rust in het interieur. Het dashboard is niet opvallend, net als meer onderdelen. Op het stuur pronkt het nieuwe logo van Alfa Romeo, zwart zonder de felgekleurde details van het oude logo. Duidelijk is dat Italiaans design in 2018 de uitbundigheid van vroeger heeft verlaten. Toch zitten er genoeg details verborgen die het tot een echte Alfa Romeo maken. Allereerst is daar de start en stop button. Zoals het een sportief merk betaamd zit deze links op het stuur. Van mij had deze rood mogen zijn, of geel. In ieder iets met een kleur waardoor hij opvalt. Dat rood hebben ze echter voorbehouden aan de 510 pk sterke Stelvio Quadrifoglio. Bij deze is La Meccanica delle Emozioni wel heel erg duidelijk.

Achter het stuur zitten twee Ferrari-look-a-like fixed flippers van in een geslepen aluminium look die misschien handiger met het stuur hadden moeten meedraaien. Fraai zijn ze zeker en passen wel bij deze standaard 8-traps automaat. Handgeschakeld is immers zo ouderwets toch. Maar er is nog zo’n detail waar je als autoliefhebber/Alfist blij van wordt. De ronde knop met de letters D-N-A die vrij vertaald staan voor standje groen (A) waarbij de Stelvio in de comfort zone staat, standje normaal (N) wat genoeg zegt en de D-stand van Dynamic. Daar waar je eigenlijk deze Alfa voor hebt gekozen, het dasboard veranderd bij de laatste naar rood gaat en maakt je Stelvio klaar is voor nog meer rijplezier. Al moeten we bij die laatste heel eerlijk zeggen dat je die beter kunt gebruiken als er alleen voorin mensen zitten. Standje Dynamic staat voor een dynamische rijstijl met een snellere gasrespons, een sportieve onderstelafstemming en een hogere schakelsnelheid. Maar nogmaals zet in deze stand niemand op de achterbank.

De besturing van de Alfa Romeo Stelvio is heel direct en echt geweldig. Het betekent dat de minste beweging van het stuur wordt overgenomen. Denk niet dat de auto daardoor zenuwachtig is want niets is ook hier minder waar. Deze Stelvio ligt als een blok op de weg en is zeldzaam koersvast. Je hoeft hierdoor nauwelijks iets te corrigeren. Misschien is het voor een minder ervaren chauffeur even wennen, maar geloof ons het went echt heel snel.

Alfa_Romeo_Stelvio_NL (36)
Alfa_Romeo_Stelvio_NL (36)
Alfa_Romeo_Stelvio_3_DNA
Alfa_Romeo_Stelvio_3_DNA
Alfa_Romeo_Stelvio_NL (48)
Alfa_Romeo_Stelvio_NL (48)

Neem geen genoegen met een proefrit van een half uur

Over de Alfa Romeo moet je niet teveel kletsen. Dit is een auto die je moet gaan ervaren in al zijn facetten. Geen genoegen nemen met een proefritje van een half uur in de stad. Neem hem een paar uur, zoek mooie wegen en bepaal dan zelf maar of we hebben gelogen. Dat is een Alfa en dat zal je weten ook!

Avatar foto
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en architectuur.

Verder lezen over Alfa Romeo

Gelimiteerde Alfa Romeo Giulia en Stelvio B-Tech komen naar Nederland

Alfa introduceert in Nederland de B-Tech editions van de Alfa Romeo Giulia en de Stelvio. Beide modellen zijn te onderscheiden door de donkere en glanzende details en staan op nieuwe lichtmetalen velgen. Verder zijn bei...

Automotive21.11.2018

Gelimiteerde Alfa Romeo Giulia en Stelvio B-Tech komen naar Nederland

Dit zijn de 10 mooiste auto’s van 2016

Het afgelopen jaar was een feestje voor de auto-industrie. Het lijkt erop dat designers eindelijk de ‘gebaande paden’ voor het tekenen van te futuristische auto's hebben verlaten. Veel van wat vandaag op de tekentaf...

Automotive01.01.2017

Dit zijn de 10 mooiste auto’s van 2016

Hier is de Alfa Romeo Stelvio, Alfa’s eerste SUV

Alfa Romeo heeft vandaag in Los Angeles de Stelvio, de eerste SUV van het Italiaanse merk gelanceerd. De naam Stelvio verwijst naar de 20 km lange en hoogste bergpas van Italië. De Stelvio is ontwikkeld in Alfa Romeo's...

Automotive17.11.2016

Hier is de Alfa Romeo Stelvio, Alfa’s eerste SUV

De nieuwe Alfa Romeo Stelvio beleeft vandaag haar wereldpremière.
De drie gezichten van de nieuwe Alfa Romeo Giulietta

Alfa Romeo heeft ervoor gekozen om de nieuwe Giulietta meer van al het moois van de nieuwe Alfa Romeo Giulia te geven. Dat betekent een nieuwe grille met honinggraat, andere voorbumper, donkere koplampen, satijnen deurgr...

Automotive29.04.2016

De drie gezichten van de nieuwe Alfa Romeo Giulietta

Stijlvol voor in de stad, bruut op racecircuit, interessant voor de leaserijder
Facelift voor de Alfa Romeo Giulietta

Alfa Rome heeft in Italië een wat zij zelf noemen een opgefriste Giulietta naar buiten gereden Met een dynamische en zuinige motor valt de nieuwe Alfa Romeo Giulietta in de meer gunstige 21% bijtellingscategorie. Belang...

Automotive26.02.2016

Facelift voor de Alfa Romeo Giulietta

Italiaans raspaard krijgt nieuwe 1.6 JTDm dieselmotor met automatische transmissie
​De nieuwe Alfa Romeo Giulia, 100% Italiaans en bloedsnel

Op de dag dat Alfa Romeo haar 105e verjaardag vierde (24 juni 2015), werd ook meteen de nieuwe Alfa Romeo Giulia gepresenteerd. Het trotse Italiaanse automerk presenteerde de nieuwe Giulia in stijl met aanwezigheid van A...

Automotive07.07.2015

​De nieuwe Alfa Romeo Giulia, 100% Italiaans en bloedsnel

Quadrifoglio Verde, 510 Pk, 0 naar 100 km/u in 3.9 seconden
Alfa Romeo 4C Spider, extreme supercar zonder kapsones

Het is gewaagd om de nieuwe Alfa Romeo 4C Spider te omschrijven als een ‘supercar zonder kapsones’, en dat met een design waar iedere autobouwer waarschijnlijk jaloers op wordt en waarbij al het overbodige is achterw...

Automotive23.06.2015

Alfa Romeo 4C Spider, extreme supercar zonder kapsones

Nederland kiest meest iconische Alfa Romeo aller tijden #iconicalfaromeo

Op 24 juni bestaat Alfa Romeo 105 jaar. Door de jaren heen heeft het Italiaanse merk een grote diversiteit aan auto’s gebouwd waarbij design en sportiviteit centraal staan. Op www.iconicalfaromeo.nl eert Alfa Romeo haa...

Automotive01.06.2015

Nederland kiest meest iconische Alfa Romeo aller tijden #iconicalfaromeo

Wat is jouw favoriete Alfa Romeo, de populaire Alfa 156 of toch die 33 Stradale