De redactie van Stylecowboys is te bereiken via redactie@stylecowboys.nl
Met 320 kW/435 pk en 900 Nm aan koppel tussen 1.000 en 3.250 tpm is de Audi SQ7 TDI vanaf nu de meest krachtige diesel-SUV op de markt. Als wereldprimeur beschikt de vernieuwde 4.0 V8 TDI-motor over een elektrisch aangedreven compressor, waarmee de SQ7 TDI ongekend snel uit de startblokken komt.
Bij de 4.0 V8 TDI worden de twee sequentieel geschakelde uitlaatgasturbo’s voor het eerst ondersteund door een elektrisch aangedreven compressor (EPC). Daarmee zorgt Audi voor een absolute wereldprimeur. Deze elektrisch aangedreven compressor doet zijn werk met name in het lage toerengebied, waarmee de SQ7 TDI vanuit stilstand direct power heeft, zonder last te hebben van het zogenaamde ‘turbogat’. De compressor maakt gebruik van een compacte elektromotor waarmee hij de motor in minder dan 250 milliseconden van vermogen voorziet. Daarbij spoelt de turbine op tot 70.000 toeren per minuut.
Die turbotechnologie vertaalt zich in een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 4,8 seconden en een elektronisch begrensde top van 250 km/u. Die prestaties zet de SQ7 TDI af tegen een gemiddeld verbruik van 7,4 liter op 100 km (CO2: 194 g/km).

8-traps Tiptronic automaat en elektromechanische actieve rolstabilisering
De 4.0 TDI V8 in de Audi SQ7 TDI is gekoppeld aan een 8-traps Tiptronic automaat, een sperdifferentieel en quattro permanente vierwielaandrijving. Elektromechanische stuurbekrachtiging, Audi drive select en adaptieve luchtvering met een S-specifieke afstelling zijn eveneens standaard.
Optioneel is er keuze uit onder meer een sportdifferentieel, de elektromechanische actieve rolstabilisering en vierwielbesturing. Kort na de introductie wordt optioneel tevens een remsysteem leverbaar met extreem lichtgewicht koolstof-keramische schijfremmen. De snelle SQ7 TDI staat af-fabriek op 20 inch lichtmetalen velgen met 285/45 banden, aanvullend biedt Audi opties tot 22 inch uit het programma van quattro GmbH.

Krachtige sportiviteit
Uiterlijk is de Audi SQ7 TDI een mix tussen kracht en sportiviteit. Herkenbare S-elementen zijn de radiatorgrille, voor- en achterbumper, luchtinlaten opzij, buitenspiegelhuizen en aluminium instaplijsten. Het uitlaatsysteem mondt uit in vier rechthoekige pijpen. LED-verlichting is voor en achter standaard, optioneel is de SQ7 TDI ook te bestellen met Matrix LED-koplampen.

S-accenten
In het interieur biedt de Audi SQ7 TDI keuze uit sportstoelen en sportstoelen plus, waarbij de verschuif- en neerklapbare stoelen eenvoudiger toegang tot de derde zitrij bieden, indien voor de uitvoering met zeven zitplaatsen wordt gekozen. Herkenbare S-accenten in het interieur zijn onder andere analoge klokken met grijze wijzerplaten en witte naalden, een welkomscherm en S-emblemen.

Exclusieve kleuren, materialen en uitrusting
Zoals gebruikelijk biedt Audi kopers een omvangrijke optielijst om hun SQ7 TDI verder te personaliseren, met een nadruk op ofwel sportiviteit danwel elegantie, mede dankzij het ‘design selection sport’ pakket, bestaande uit onder andere een volledig lederen interieur met contraststiksels, een Alcantara hemel, sportstoelen plus met Kodiak bruin leer uit de design selection. Daarnaast biedt de S-versie van de Audi Q7 een lange lijst aan infotainmentmogelijkheden en rijassistentiesystemen.
In Nederland is de Audi SQ7 TDI vanaf dit voorjaar te bestellen. Prijzen worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.
Verder lezen over Auto

Automotive21.08.2024
50 Jaar Golf: Een feest voor petrolheads op Wheels Mariënwaerdt

Automotive17.08.2024
Maserati GT2 Stradale wereldpremière supercar op Monterey

Automotive16.10.2023
Voordelig tanken doe je met een app

Automotive16.09.2020
Nederlanders besparen graag op brandstof en zo doe je dat!
5 tips om op brandstof(kosten) te besparen
Travel06.09.2020
Zo snel rijd je met de auto naar Denemarken
Een roadtrip naar Jutland en Aarhus
Travel24.08.2020
Dit zijn de vijf voordelen van kamperen met een daktent
het ultieme kampeeravontuur
Automotive16.08.2020
Maak kennis met de Donkervoort D8 GTO-JD70 Bare Naked Carbon Edition
De eerste 2G supersportauto gaat naakt
Automotive16.07.2020