Audi start het nieuwe jaar goed met drie primeurs tijdens de Detroit Motor Show. De lang verwachte Audi Q8 concept welke toont hoe het toekomstig productiemodel eruit gaat zien, een uiterst rappe en sportieve Audi SQ5 TFSI en de al eerder aangekondigde A5 en S5 Cabriolet.
Audi Q8 concept: mag het een maatje meer zijn
We hebben even moeten wachten op de Audi Q8 maar nu hij er is kunnen we alleen maar blozen bij deze uiterst grote SUV. Natuurlijk is het een antwoord op BMW en Mercedes die beiden al een dergelijke auto met sportieve looks op de markt hebben. Met een lengte van 5,02 meter en een breedte van 2,04 meter is het een redelijke kansloze missie om deze SUV nog fatsoenlijk in het parkeervak van een parkeergarage te gaan krijgen. Maar als je van dit soort grote, luxe en snelle SUV’s houdt zal je dat weinig uitmaken. It’s big en dat zul je weten.
De styling met z’n aflopende daklijn was wel te verwachten als je naar de concurrentie kijkt. Audi zelf geeft aan met dit studiemodel vooruit te kijken op de toekomstige designstijl voor zijn modellen. Kenners herkennen misschien elementen die een verwijzing zijn naar Audi’s oorspronkelijke Ur-quattro uit de jaren ’80, waaronder de vlak aflopende, brede C-stijlen en de gebogen flanken boven de wielen.
Dankzij een wielbasis van 3 meter is er veel binnenruimte met ook nog eens een bagageruimte met 630 liter. In de Q8 vindt je het nieuwe bedieningsconcept met grote touchscreens, aangevuld met een verbeterde Audi virtual cockpit en een head-up display dat gebruikmaakt van intelligente augmented reality technologie om virtuele signalen in de ‘echte wereld’ te verwerken. Zo wordt een navigatieaanwijzing bijvoorbeeld virtueel als richtingpijl op het wegdek weergegeven.
Plug-in hybride
De Audi Q8 concept heeft een plug-in hybride-aandrijving met een 245 kW/333 pk en 500 Nm sterke 3.0 TFSI turbo benzinemotor en een elektromotor met 100 kW en 330 Nm aan trekkracht welke een systeemvermogen van 330 kW en 700 Nm aan koppel levert. De aandrijfkracht wordt via een 8-traps tiptronic-transmissie en quattro permanente vierwielaandrijving op de weg overgebracht.
Met deze technologie sprint de Audi Q8 concept in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een top van 250 km/u. Volgens de NEDC-standaard voor hybrideauto’s verbruikt de Audi Q8 concept slechts 2,3 liter brandstof op 100 kilometer, wat overeenkomt met 53 gram CO2 per kilometer. De achterin ondergebrachte lithium-ion batterij van de Audi Q8 concept heeft een capaciteit van 17,9 kWh, goed voor een elektrische actieradius van 60 km (totale actieradius tot 1.000 km).