De redactie van Stylecowboys is te bereiken via redactie@stylecowboys.nl
In de jaren ’40 en ’50 had Ferrari vier hele belangrijke klanten: de broertjes Marzotto. Het waren rijke mannen die het zich konden permitteren om luxe auto’s te rijden en daar ook nog eens goed in waren. Vittorio, Giannino, Paolo en Umberto kochten aan de lopende band Ferrari’s en behaalden daar ook nog successen mee op de racebanen van Italië.
Deze speciale Ferrari 166 heeft een goed verhaal. De auto, origineel gemaakt in 1950 voor broer Umberto, crashte datzelfde jaar tijdens de Mille Miglia en werd toen teruggestuurd naar Ferrari om volledig herbouwd te worden. De Marzotto’s wilden echter nog beter scoren in 1951, dus werd er een volledig nieuwe body bedacht die aerodynamischer moest zijn.
Beeldhouwer Franco Reggiani werd ingeschakeld door chassis-bouwer Paolo Fontana en het resultaat was deze variant: de Uovo (‘ei’ in het Italiaans).
Het nieuwe design viel niet in de smaak bij Ferrari, hoewel het wel een aantal opmerkelijke vernieuwingen had voor die tijd. De body was een stuk lichter dan de concurrentie en de voorruit was gemaakt van kristal, wat niet reflecteerde maar helaas wel ook er voor zorgde dat ruitenwissers het niet goed deden. Daar had Ferrari echter niks mee te maken, want die amateurs dachten wel even het design van de meesters te kunnen verbeteren en dat moest afgestraft worden.
In de Mille Miglia van 1951 werden er dus een heel aantal Ferrari 4.1’s uit de kast gehaald om Giannino de pas af te snijden. Dat bleek niet nodig, want de auto stond met een voorsprong van 10 minuten op de rest van het veld na een tijdje langs de kant. Daarna is er wel nog de Giro di Toscana mee gewonnen, maar daarna is de Ouvo voornamelijk te zien geweest op shows. En nu staat dit stukje historie te koop.
Wat dat moet gaan opbrengen? Joost mag het weten. Dit is zó’n exclusieve auto met een extreem gedetailleerde historie dat het wel heel hard zal gaan en als je interesse hebt moet je zeker een miljoen of vijf à zes meenemen om kans te maken op het ei. Natuurlijk is het niet zo’n waanzinnig bedrag als de 52 miljoen die voor een 250 GTO zijn neergeteld, maar toch.
[Afbeeldingen © Sotheby’s]
Verder lezen over Auto
Automotive21.08.2024
50 Jaar Golf: Een feest voor petrolheads op Wheels Mariënwaerdt
Automotive17.08.2024
Maserati GT2 Stradale wereldpremière supercar op Monterey
Automotive16.10.2023
Voordelig tanken doe je met een app
Automotive16.09.2020
Nederlanders besparen graag op brandstof en zo doe je dat!
5 tips om op brandstof(kosten) te besparenTravel06.09.2020
Zo snel rijd je met de auto naar Denemarken
Een roadtrip naar Jutland en AarhusTravel24.08.2020
Dit zijn de vijf voordelen van kamperen met een daktent
het ultieme kampeeravontuurAutomotive16.08.2020
Maak kennis met de Donkervoort D8 GTO-JD70 Bare Naked Carbon Edition
De eerste 2G supersportauto gaat naaktAutomotive16.07.2020