Het nieuwe model is volgens Ferrari een technologische mijlpaal in deze klasse: van het nieuwe aluminium spaceframe chassis en de lichtmetalen carrosserie tot de nieuwe V8 met turbocompressorsysteem. De aerodynamica zorgt voor een goede neerwaartse druk en tegelijkertijd een zo laag mogelijke luchtweerstand. De vormen helpen tevens mee om een optimaal beheerste luchtstroming in het interieur te scheppen bij open rijden.
Het hart van de 488 Spider
Onder de motorkap ligt een 3.902 V8 met turbolading, zoals die enkele maanden geleden in de 488 GTB zijn primeur vierde. De prestaties mogen er zijn: 670 pk bij 8.000 toeren en een trekkracht van 760 Nm bij 3.000 toeren. Deze zorgt voor een acceleratie drie seconden naar 100 km/u. Binnen 8,7 seconden doorbreekt hij de grens van 200 km/u en de topsnelheid bedraagt meer dan 325 km/u. De nieuwe krachtbron levert niet alleen 100 pk meer dan zijn voorganger, maar verbruikt door zijn betere efficiency ook minder brandstof en stoot zodoende minder CO2 uit.
De prestaties zijn over het gehele toerengebied verbeterd. Een klassiek nadeel – de zogenaamde turbotraagheid – is met speciale turbotechniek en het systeem eromheen tot een minimum teruggebracht. Mede dankzij ervaringen in de racesport reageert de V8 zeer alert op gasgeven.
‘Big bang’ opstelling
Er is veel aandacht besteed aan het ’tunen’ van het motorgeluid, dat bij Ferrari natuurlijk in het DNA verweven is. Hij klinkt gespierd – zeker onder acceleratie en bij hogere snelheden – zonder dat het kan gaan storen bij open rijden. Daarvoor werden talloze maatregelen genomen: onder andere langere uitlaatbochten van identieke lengte en zelfs een speciale zogenaamde flat-plane krukas. In de racewereld wordt die laatste oplossing wel eens de ‘big bang’ opstelling genoemd.
Gevormd door de wind
Dit is ook aerodynamisch gesproken de meest efficiënt werkend Ferrari Spider die ooit is gebouwd. Doorgaans tegenstrijdige wensen als lage weerstand en op snelheid veel druk op de wielen zijn toch goed met elkaar verenigd. Dat werd mogelijk door een aantal innovatieve oplossingen toe te passen, zoals een ‘geblazen’ spoiler – geleide luchtstroming in speciale kanalen – en aerodynamische onderkant met vortex generators. Bekend uit de luchtvaart: kleine flapjes stabiliseren op een soort omgekeerde vleugelvorm de luchtstroming.
Een elektrisch in drie standen verstelbare glazen windstopper achter de stoelen biedt bij open rijden de mogelijkheid om het windcomfort in het interieur op individuele afmetingen van de rijder af te stemmen. Of de eigen smaak. Bijzonder detail is dat het omlaag zetten van de windstopper ook bij gesloten dak mogelijk is, zodat ook dan alles van de motorische soundtrack te horen is.