Op de dag dat Alfa Romeo haar 105e verjaardag vierde (24 juni 2015), werd ook meteen de nieuwe Alfa Romeo Giulia gepresenteerd. Het trotse Italiaanse automerk presenteerde de nieuwe Giulia in stijl met aanwezigheid van Andrea Bocelli en grootheden uit de Italiaanse auto-industrie. Dit alles gebeurde in het gerenoveerde Alfa Romeo Museum in Arese, een ware tempel voor Alfisten en autoliefhebbers.
In dat beeld past ook deze Alfa Romeo Giulia, want de wagen heeft zo’n beetje alles wat je terug kunt vinden in het DNA van het Italiaanse merk. Alfa Romeo is heel dicht bij zichzelf gebleven en is er in geslaagd de nieuwe Giulia met heel veel gevoel en passie te ontwerpen. Daarbij is op alle fronten heel goed gekeken naar wat Alfa Romeo groot heeft gemaakt. Volgens Harold Wester, CEO van Alfa Romeo (en Maserati) bevat de Alfa Romeo Giulia de drie ‘typische kenmerken’ van Italiaans design: gevoel voor verhouding, eenvoud en kwaliteit van afwerking. Het puntje van eenvoud moet wel anders vertaald worden, want de auto is één brok pure emotie en straalt ongekend veel kracht uit.
Dit komt vooral omdat voor de lancering is gekozen voor een ‘top-of-the-range’ Quadrifoglio-uitvoering met meer dan opvallende prestaties. De 3-liter biturbo 6-cylinder motor die is ontwikkeld door ingenieurs afkomstig van Ferrari, levert 510 Pk en sprint van 0 naar 100 km/u in 3.9 seconden. De gewichtsverdeling is 50/50 verdeeld over beide assen.