MMC’s Super Select-systeem
Sierra de Lojo is bij uitstek geschikt voor Super Select 4WD-II aandrijvingssysteem dat oorspronkelijk was ontwikkeld voor de Pajero. Het systeem laat je als bestuurder kiezen welke instelling van de transferbak het meest geschikt is voor het terrein en de rij omstandigheden. De bak kan van 2WD naar 4WD schakelen zonder dat de auto moet stoppen (tot 100 km/u) en om het even op welke ondergrond.
Het maakt wel uit of je met een lege laadbak rijdt of niet. In het geval van een lege laadbak (dus met minder druk) biedt dit zeker meer veiligheid. Tijdens onze rit door Sierra de Lojo hadden wij overigens enkele honderden kilo’s extra in de achterbak. De L200 heeft een vergrendelbaar middendifferentieel, wat zorgt voor de koppelverdeling tussen de voor- en de achteras. Dat komt van pas op een meer ’tricky’ ondergrond, dus offroad en op glibberige paden.
4LLc alleen als het mag
Duidelijk dat dit machtige landschap ondanks de uitdagende paden voor de L200 een soort van ’twee vingers in de neus’ is. Nergens, maar dan ook werkelijk nergens, is er verlies van grip te voelen wat het rijden in de Sierra de Lojo alleen nog leuker maakt. Maar goed, het kan dus allemaal een tikkeltje opwindender. Speciaal voor die situaties heeft Mitsubishi de L200 uitgerust met standje ‘4LLc’ waar dat legaal is. De stand waarin de elektronica op haar limiet zit en waarbij natuurwetten worden overschreden.
Zo ver komen wij niet, maar na een rondje van ruim 2,5 uur offroad, met overigens prachtig weer, ervaar je dat het ook gewoon leuk om met een pick-up te rijden.