i30 N design style
Hyundai heeft de i30 voorzien van een eigen interieur- en exterieurdesign en standaard voorzien van de exclusieve carrosseriekleur Performance Blue, onlosmakelijk verbonden met de N-modellen die actief zijn in het WRC-kampioenschap. Deze prachtige blauwe kleur met de rode lijnen aan de voor- en achterkant, de rode remklauwen, het driehoekige derde remlicht en de dubbele uitlaatpijpen geven hem de juiste looks. Eigenlijk moeten ze hem gewoon niet aanbieden in de te voorspelbare kleuren als Micron Grey, Phantom Black en Engine Red. Dat is zonde en dempt de herkenbaarheid van deze high-performance i30. Wie ballen heeft kiest voor dit Performance Blue, goed om te weten, toch? Verder vallen de grote luchtinlaten op aan de voorzijde (met daarin de de LED-verlichting) die zorgen voor betere koeling van de remmen en minder turbulentie in de wielkasten. In de juiste kleur met 19″ wielen ziet deze 4 tot 8 mm verlaagde i30 N er echt prima uit.
Hyundai heeft gekozen voor een op de bestuurder gerichte cockpit met de belangrijkste functies direct op het stuurwiel met onder andere een zwartwit geblokte knop die de i30 direct in de N-modus weet te zetten. De meer gepersonaliseerde instellingen van het voertuig zijn te bedienen via het centrale beeldscherm. De sportstoelen voorzien van het N-logo op de rugleuning en met een uit- en inschuifbaar zitvlak sluiten goed om je lichaam.
Launch Control en automatisch tussengas
De i30 N heeft zoals het hoort bij een hot hatch een Launch Control-systeem wat zorgt voor een optimale krachtverdeling bij het wegrijden waarbij je voluit kunt accelereren vanuit stilstand zonder slippende wielen.
Dit systeem treedt in werking door het gaspedaal tot de bodem in te trappen en binnen vijf seconden het koppelingspedaal los te laten. Nog meer fun krijg je bij het terugschakelen van een hogere naar een lagere versnelling (afhankelijk van de gekozen rijmodus) met automatisch tussengas (rev matching) met bijpassende ploffen (scheten) via de dempers. ’t Is een dingentje maar het blijft leuk.
2.0-liter turbobenzinemotor
De voorwiel aangedreven Hyundai i30 N beschikt over een geheel nieuw ontwikkelde handgeschakelde 2.0-liter turbobenzinemotor, beschikbaar met een 250 pk krachtbron of een performance-variant met 275 pk. Beide vermogensvarianten leveren een maximumkoppel van 353 Nm en halen een topsnelheid van 250 km/u. De overboost-functie, die actief is als het maximumkoppel is bereikt, verhoogt het koppel tot 378 Nm. De Hyundai i30 N sprint in 6,4 seconden* naar de100 km/u. Met een Performance Package gaat diezelfde sprint in nog 0,3 seconde sneller.