Stoer en stylish
De volledig nieuwe Kona ziet er stoer en stylish uit als we hem vergelijken met de concurrentie in dit segment. Hij heeft duidelijk de ‘looks’, oogt robuust en is overduidelijk ontworpen voor de Europese markt. Dat hij nu eenmaal beter oogt met 18-inch velgen hoeven we eigenlijk niet meer uit te leggen, omdat dit voor de meeste auto’s geldt. De neus geeft hem zeker het eerdergenoemde stoere uiterlijk. Hier zit nog wel het Hyundai logo in de grille. Het was nog duidelijker geweest als op de neus de letters Kona zouden hebben gestaan en dan op de achterzijde ‘made by Hyundai’. Dan neem je alle twijfels over een nieuwe positionering gelijk weg. Over de grote grijze wielschilden (andere omschrijving hebben we even niet) kun je van mening verschillen. Maar blijkbaar is er een optie om deze een kleur te geven. De achterzijde bevat heel veel details, maar heeft daardoor wel een onderscheidend uiterlijk gekregen.
Naast de fraaie looks blijven er maar twee zaken over: hoe rijdt deze Kona en oogt hij van binnen net zo goed als aan de buitenkant? We doen niet mee aan de dooddoeners van hoe gaat de Kona het doen in de lease? Net als dat we al eerder de discussie over: hoe oud je moet zijn voordat je een nieuwe auto gaat kopen, hebben geparkeerd. Wat ons betreft is de die-zou-ik-best-willen-gaan-rijden-nu-ik-hem-zie factor is minstens zo belangrijk. Wat dat betreft zou je weer eens gewoon een dagje moeten gaan ‘autoboulevaren’ (staat waarschijnlijk niet in de Van Daele). Het komt er op neer dat ja na het lezen van een recensie beter even in het echt kunt gaan kijken om te zien of alle lovende woorden ook echt kloppen.
50 shades of grey auto’s
De Hyundai Kona is sowieso een auto waarmee je kunt spelen wat kleur en uitvoering betreft. Een positieve ontwikkeling die de straten hopelijk weer eens wat vrolijkheid gaan geven, in plaats van al die ‘50 shades of grey’ auto’s die het volgens de oude economie beter doen als je ze wilt verkopen. Wees daar dan snel mee want de trend wordt echt meer kleur! Daarin is Hyundai niet de eerste die toon zet, maar er wel duidelijk op inspeelt. Het Blue Lagoon blauw is fraai, het Acid Yellow (zelfs de dames waren het er niet over eens of dit in werkelijkheid toch groen is) oogt gedurfd en speels en het Pulse Red is rood genoeg om op te vallen. Wie het rustiger aan wil blijven doen kan nog steeds kiezen uit (in totaal 20) meer behoudende kleuren.
Wat geldt voor de looks aan de buitenkant vind je ook terug in de Kona. Goed zittende stoelen, een zowel strak als speels interieur met een goed werkende (en snelle) display. Alles lijkt wel te kloppen en al hadden we nog nooit gehoord van een Krell Premium-audiosysteem, de acht luidsprekers doen echt hun werk want het geluid klinkt gewoon super. Je kunt gerust stellen dat deze Kona (made by Hyundai) de lat in het B-segment een stukje hoger legt.