Een futuristische interpretatie van de klassieke SM
Tijdens die ontwerpwedstrijd hebben fans van DS Automobiles duidelijk hun stem laten horen en het designteam heeft geluisterd. De SM Tribute is het resultaat. Het is een futuristische interpretatie van de klassieke SM: alsof deze grand tourer de afgelopen 50 jaar stiekem is blijven evolueren. Hoe kun je een volledig nieuw design maken en dan toch zo dicht bij het origineel blijven? Het is Art!
Terug naar de seventies, maar dan next level
De originele SM uit 1970 was een Franse auto-revolutie. Aerodynamisch, elegant en bomvol met innovatieve technologie, zoals de hydropneumatische vering die voor het ongeëvenaarde comfort zorgde. De V6-motor was voor die tijd een beest. Het is geen wonder dat de SM nog steeds een cultstatus heeft onder verzamelaars.
- In de context van de auto’s van Citroën en DS Automobiles staat SM voor Sport Maserati. Deze naam verwijst naar de samenwerking tussen Citroën en Maserati in de ontwikkeling van de auto. De SM combineerde het innovatieve ontwerp en de hydropneumatische vering van Citroën met een brute Maserati V6-motor.
De SM Tribute die we nu zien eert die rijke historie, maar kijkt ook naar de toekomst.
Het design is strak, gespierd en aerodynamisch
Kijk maar eens goed naar de iconische lijnen van de originele SM, maar nu gestroomlijnder en moderner. De carrosseriekleur is geïnspireerd door de vintage tabakstint uit de oude SM-brochure, met een zijdezachte finish en handgemaakt patina. En die koplampen, dat lijkt meer op een of ander futuristisch 3D-lichtspektakel.
Binnenin vind je een mix van retro-elementen en hightech snufjes. Het dashboard heeft de karakteristieke ovale instrumenten van de SM, maar nu met een hypermodern informatiedisplay. Extra aandacht moet er zijn geweest voor de stoelen, luxueus en comfortabel, net als in het origineel.