Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en architectuur.
Het museum van Peugeot in Sochaux op een steenworp afstand van de fabriek is omgedoopt tot L’Aventure Peugeot en voert je mee door de geschiedenis van de Franse autobouwer. Het museum is op een eigenwijze en verrassende manier ingericht. De opstelling van de auto’s is anders, soms thematisch, soms in een tijdvak en soms puur op emotie. Hierdoor is een wandeling door L’Aventure veel afwisselender en ook aanzienlijk leuker dan bijvoorbeeld de zo vaak voorkomende rijtjesopstelling. Maar ondanks al die prachtige ‘Franse limousines’ uit het rijke verleden van Peugeot kunnen we er niet om heen: het succesnummer van de Fransen heet 205, zoals alle Peugeot’s een nummer hebben in de reeks van 101 tot en met 909 (wat er overigens gaat gebeuren als die logische nog eens op raken weet niemand, want uiteindelijk was daar ook ineens een RZC). De Peugeot 205 is by far de meest verkochte auto, er zijn er echt miljoenen van verkocht en natuurlijk rijden ze ook nog steeds rond.
Waar je zou verwachten dat juist een limousine het hoogtepunt van het museum zou zijn, is niets minder waar. Een twee-nul-vijfje is klein, dapper en ongekend belangrijk geweest voor de toekomst van Peugeot. Hij staat model voor alle twee-modellen daarna; hoge verkoopcijfers en heeft zeker andere autofabrikanten geïnspireerd om vergelijkbare modellen te produceren. In die zin zou hij best een standbeeld mogen hebben, maar nu staat hij ergens achter in een hoekje verscholen met een van z’n snelle broertjes.
Maar laten we eerlijk zijn, L’Aventure Peugeot is geen plek waar je veel over moet vertellen, het is een plek die je moet opzoeken en waar je je even kunt laat onderdompelen in de prachtige en zeldzame historie van Peugeot.
Van pepermolens tot e-bikes
We weten wel dat Peugeot pepermolens maakt – want ook die vinden we terug in L’Aventure Peugeot – en nog eens uiterst succesvol ook, maar dat ze radio’s, keukenapparatuur, gereedschap en zelfs wapens hebben geproduceerd was nieuw. Fietsen en brommers, tegenwoordig e-bikes en natuurlijk de e-kick, een hybride step: het Franse merk blijft ontwikkelen.
Het is het DNA van het merk, altijd zoekend naar vernieuwing, chauvinistisch met een Franse flair, zich weinig van de rest van de wereld aantrekkend. Vandaag is echter alles anders, is Peugeot onderdeel van PSA waar ze naast Peugeot ook Citroën en DS Automobiles bouwen. En daar komen straks Opel en Vauxhell naast te staan. Het zijn logische stappen die iedere autofabrikant aan het maken is. Maar toch blijft dat onderbuikgevoel dat Peugeot veel meer is dan alleen een moderne autofabrikant is die schaalvergroting zoekt en een sterke focus heeft op het verkopen van zoveel mogelijk auto’s voor een zo’n groot mogelijke doelgroep. Het merk zou wat dat betreft ook vandaag nog steeds een beetje meer van zichzelf mogen laten zien, hoe moeilijk dat misschien ook is. Dat besef je zeker als je na een aantal uren hebt rond gekeken in dit boeiende museum.
Verder lezen over Peugeot
Gadgets14.12.2020
Dit zijn de 3 nieuwe en betaalbare horloges van PEUGEOT
Lifestyle08.05.2020
Hippe stadsfiets! De nieuwe Peugeot Cycles Legend e-bike met 26-inch wielen
Automotive03.11.2019
Peugeot e-208 maakt elektrisch rijden toegankelijk voor iedereen
It's a new day. it's a new carAutomotive30.07.2017
Cité de l’Automobile, het automobiel museum van Mulhouse
Het bijzondere levensverhaal van de gebroeders Schlumpf en hun obsessie voor BugattiAutomotive13.09.2016
Peugeot 3008 DKR ontworpen voor stoere berijders
Nieuwe voorwielaangedreven SUV moet voor nieuw succes zorgen tijdens de Dakar rally van 2017Automotive13.10.2015
Peugeot 308 GTi Hot Hatch en gezinsauto met 270 Pk
Automotive30.09.2015