De F-Type straalt emotie uit. Het is letterlijk een ‘headturner’. In de smalle straatjes zorgt het ronkende diepe geluid als een soort van lange zucht. Ontspannen met een gangetje van 30 km terwijl iedereen het eigenlijk wel weet, hier rijdt een auto die ongekend snel is met een uitstraling die zeldzaam is. De Italiaanse bolides hebben dat ook maar anders, hun design is extremer, de Jaguar F-Type is ook style en past in iedere scene al raden we aan om toch maar het te strakke Armani T-shirt thuis te laten. De F-Type verdient meer en verleidt je ook om daaraan te denken.
Zonder dat we de werkelijke prijs te snel noemen hengelen mensen naar wat onze brullend roofdier nou moet kosten. Gemiddeld zit men in de dubbele cijfers en begint het steevast met een paar ton. De waarheid is echter heel anders want zonder de S op de achterzijde blijft de auto steken 90 duizend euro. Daar krijg je dan wel een 3 liter V6 supercharged motor voor met 340 pk onder de motorkap. Het ‘S-je’ met 40 Pk extra kost zo’n 15K meer. Wie dat allemaal nog wat minnetjes vindt kan er ook voor kiezen om bij de kassa 140 duizend euro neer te tellen. Daarvoor krijg je dan wel een F-Type S met een 5 liter V8 supercharged motor met 495 pk.
Het geluid van de Jaguar F-Type is al eerder genoemd. Het laat zich nauwelijks beschrijven, net als de acceleratie. Daar kun je nog wel even mee spelen want Jaguar laat je kiezen tussen Normal, Dynamic (sportief) of slecht-weer standje. Slimmeriken kiezen natuurlijk (éénmalig) bij slechte weer voor Dynamic. Dat is dan wel je enige en laatste keer want het vermogen is fenomenaal en ondanks je goede voornemens ga je de auto niet houden tenzij je dit op een afgelegen landingsbaan wilt uittesten. Wij raden je echter in dit geval de fabrieksinstructies te volgen en dat is bij slecht weer dimmen!
Op de snelweg laat je letterlijk medeweggebruikers schrikken als je de gaspedaal hard indrukt. Het brullende geluid is zo enorm dat je het nooit meer gaat vergeten. Wie twijfelt moet toch maar eens een gokje wagen op YouTube. Wel sound op max of liever nog, een koptelefoon opzetten, dan weet je een klein beetje wat we bedoelen,