Automotive10.03.2018

Nog meer rijplezier met de nieuwe Audi R8 V10 RWS


Dit is de nieuwe Audi R8 V10 RWS (Rear Wheel Series). De naam zegt het al, hij beschikt over achterwielaandrijving voor maximaal rijplezier. Verder zal dit model met de hand gebouwd worden in de R8-fabriek ‘Böllinger Höfe’ en de totale oplage verdeeld over de Coupé en Spyder bedraagt maar 999 exemplaren.

Power

Zoals we van Audi mogen verwachten beschikt deze nieuwe R8 V10 over veel power. De direct ingespoten 5.2 FSI-middenmotor is één van de laatste atmosferische krachtbronnen in zijn segment. Deze levert een vermogen van 397 kW/540 pk en het maximale koppel van 540 Nm wordt bij 6.500 tpm afgegeven.

De Audi R8 V10 RWS heeft verder standaard een zeventraps S-tronic transmissie met dubbele koppeling en drive-by-wire aansturing. Met het standaard launch control-systeem is altijd de snelste start te realiseren. En dus sprint de Coupé-uitvoering in 3,7 seconden van 0-100 km/h (de Spyder in 3,8 s.) en de topsnelheid bedraagt 320 km/h (bij de Spyder is dat 318 km/h). En uiteraard is ook de indringende sound een bijzondere attractie van de V10.

a181686-large
a181686-large
a181694-large
a181694-large

Yes driften

De Audi R8 V10 RWS weegt 1.590 kg (zonder berijder). Door het ontbreken van onderdelen zoals de cardanas, de lamellenkoppeling en het voorasdifferentieel is hij 50 kg lichter dan de R8 Coupé V10 met quattro vierwielaandrijving. De gewichtsverdeling V/A van 40,6:59,4 (Coupé) en 40,4:59,6 (Spyder) zorgt in combinatie met een speciaal op achterwielaandrijving aangepaste afstemming van onderstel en assistentiesystemen voor maximaal rijplezier, vooral omdat gecontroleerde drifts nu mogelijk zijn.

Om deze te realiseren, kiest de bestuurder in Audi Drive Select de ‘dynamic’-modus en activeert hij de ESC-sportstand. Op de limiet grijpt het ESC veiligheidshalve in. Standaard beschikt de R8 V10 RWS over een zeer precies werkende, snelheidsafhankelijke elektromechanische stuurinrichting en zwarte 19-inch lichtmetalen velgen met vijfspaaks V-design. De voorbanden hebben het formaat 245/35 en de achterbanden achter 295/35. De radiaal doorboorde en inwendig geventileerde lichtgewicht remschijven in wave-design hebben vóór een diameter van 365 mm en achter van 356 mm.

Peter Hilhorst van Autovisie heeft de R8 V10 RWS alvast getest. Dus zet je volume maar aan.

Verder lezen over Audi

​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

Je kunt bij LEGO wel een paar toffe auto’s vinden, maar soms heeft de leverancier van plastic steentjes het niet helemaal bij het rechte eind. De Volkswagen-bus, die is bijvoorbeeld niet helemaal rond genoeg. Ben je op...

Automotive21.10.2022

​Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone

​Auto importeren uit Duitsland: meer voordelen dan je denkt!

Het importeren van een auto uit het buitenland wordt steeds populairder. In plaats van een auto in Nederland te kopen, kiezen velen ervoor om hun nieuwe aanwinst elders te kopen. Vooral Duitsland is erg populair. Maar wa...

Automotive02.05.2019

​Auto importeren uit Duitsland: meer voordelen dan je denkt!

De TT en TT Roadster krijgen update voor het 20-jarig jubileum

De Audi TT is al een iconische auto, maar die krijgt dit jaar, precies 20 jaar na de introductie, een grote update. Het design is aangescherpt, de motoren zijn een stuk sterker en de standaarduitrusting is uitgebreid. Er...

Automotive22.07.2018

De TT en TT Roadster krijgen update voor het 20-jarig jubileum

Inclusief speciale editie
De Audi Q8 is het nieuwe topmodel in Audi’s SUV-lineup

De nieuwe Audi Q8 is vanaf de herfst leverbaar in Europa en dus wordt het tijd om te gaan kijken of dat het moeite van het wachten waard is. De Q8 is een soort hybride model, dat de ruimte van een SUV biedt gecombineerd...

Automotive25.06.2018

De Audi Q8 is het nieuwe topmodel in Audi’s SUV-lineup

In de herfst verkrijgbaar
Audi Smart Energy Network: thuisbatterijen als energiebuffer voor auto en netwerkbeheer

Je eigen energienetwerk, hoe leuk, nuttig en efficiënt kan dat zijn. Tesla heeft het, Mercedes heeft plannen, Nissan doet het en die laatste voorziet zelf de Amsterdam ArenA van reservestroom als daar ooit het licht uit...

Duurzaamheid24.01.2018

Audi Smart Energy Network: thuisbatterijen als energiebuffer voor auto en netwerkbeheer

Hoe Audi gaat samenwerken met het elektriciteitsnet
Slapen in de Allianz Arena met Audi en Airbnb

Audi en Airbnb slaan de handen ineen tijdens de tweedaagse Audi Cup van dit jaar. Ze toveren dan in de Allianz Arena in München een accommodatie vlak naast het veld om. Overdag is het dan een woonkamer en ’s avonds wo...

Lifestyle17.07.2017

Slapen in de Allianz Arena met Audi en Airbnb

Tijdens de Audi Cup
De nieuwe Audi A8: semi-autonoom, hypermodern en comfortabel

Audi is trots op haar nieuwe A8: de vierde generatie van Audi's vlaggenschip lijkt weer de auto te worden waar de rest van de klasse naar kan opkijken. Het is de eerste productieauto (als je Tesla's Model 3 niet meetelt)...

Automotive12.07.2017

De nieuwe Audi A8: semi-autonoom, hypermodern en comfortabel

En snel natuurlijk
Audi lunar quattro te zien in Alien: Covenant

De Audi lunar quattro gaat zijn debuut maken op het witte doek. Dit robotvoertuig of maanwagentje zal te zien zijn in Ridley Scott’s sciencefictionfilm ‘Alien: Covenant’, die op 18 mei in première gaat. Ridley Sc...

Automotive02.05.2017

Audi lunar quattro te zien in Alien: Covenant