Standje Sport of toch maar niet
Net als bij de GT vinden we ook in deze GTi de befaamde sportstand. Wie hem indrukt ziet de verlichting in het dashboard rood kleuren en veranderen de settings van de auto. Zo wordt extra informatie weergegeven op het centrale display (vermogen, koppel, turbodruk, G-krachten en versnelling in rijrichting).
Het motorgeluid binnen in de auto gaat over in grommen, ook al is dit elektronisch versterkt, de besturing wordt directer, het gaspedaal zenuwachtiger en een gemiddelde bestuurder voelt tintelingen in de onderbuik. Het is wel degelijk een technische ingreep maar bovenal ook emotie. Rijden in de sportstand is een keuze en niet iedereen is een fan van het strakkere en soms meer onrustigere gedrag van de GTi.
In het echt soms adembenemende en fraaie middengebergte in Portugal met z’n bochtige wegen, in deze tijd van het jaar op grote stukken bezaaid met de huid van eucalyptusbomen, gaat mijn voorkeur uit naar de sportstand. De 308 GTi reageert direct op het gaspedaal en lijkt veel strakker te sturen. Vanwege het nieuwe en speciale differentieel (met beperkte slip) wordt een verbeterde werking en een nieuwe regeling van de Traction Control toegepast. Deze regeling van het ESP geeft je als bestuurder wat meer vrijheid. Het ESP kan sowieso volledig worden uitgeschakeld. Het komt er op neer dat het koppel naar het wiel met de meeste grip gaat, waardoor bij het uitkomen van de bocht eerder gas kan worden gegeven.
Mijn collega van Peugeot kiest er juist voor om niet de knop in te drukken, waardoor het lijkt dat de auto zich iets rustiger gedraagt. Een dag later op het circuit van Braga worden de verschillen nogmaals duidelijk. Op het natte wegdek van het kleine en technische circuit lijkt de GTi eerder uit breken, we love it, maar je rondetijden worden er beslist niet sneller door. Dit wordt bevestigd door de constructeur van de motor en zijn technische staf. Zij zijn unaniem: de 308 GTi gedraagt zich beter bij de neutrale stand, zeker onder deze omstandigheden. De keuze voor ‘standje sport’ is daarmee vooral emotie en past bij een rijstijl die je op de normale weg wel kunt ervaren maar minder vaak zult gaan gebruiken.