Er zijn een heleboel creatieve manieren te bedenken hoe je een nieuwe auto kunt introduceren. Maar bedenken dat je met een nieuwe Land Rover Discovery diep onder de grond in een nog steeds werkende mijn een hindernis parcours moet gaan rijden wat in het volle daglicht al lastig genoeg is, is zo’n beetje wel de max.
Wat niet meer dan een idee was ruim een jaar geleden was afgelopen week werkelijkheid in een grote nog werkende mijn in Duitsland niet ver van de Luxemburgse grens. Met een aantal splinternieuwe First Edition Land Rover Discovery modellen afdalen tot diep in de mijn en daar een paar uur durend programma afwerken. Een jaar lang van voorbereiding, welke mijn zou geschikt kunnen zijn, is het er breed genoeg, hoe gevaarlijk is het, welke risico’s lopen we en hoe krijgen we een trial die haalbaar is.
Ongelofelijke ervaring, ongelofelijke auto
Land Rover bedacht het en het resultaat is een ongelofelijke ervaring met een ongelofelijke auto. Laten we eerst maar beginnen met de Discovery. Groter dan groot in alles. Het is iets waar je je permanent van bewust bent. Wie in een gemiddelde SUV stapt voelt dat hij of zij in een grote ruime auto gaat zitten. Bij de Discovery werkt dat gevoel alleen een factor 10 heftiger. Je stapt niet in, je stapt omhoog, Je stapt niet uit, je stapt omlaag. Een portier lijkt meer op een kluisdeur met een raam en als je de achterbanken via een slimme knop omlaag drukt is daar ook nog 2.500 liter aan bagageruimte.
Groot genoeg!
Geen auto waar je gaat tellen hoeveel kratjes bier je hierin kunt meenemen. Dit is een SUV waar je 12 vaten bier in gaat halen voor een feest met de hele straat. Dit is een ongekend grote auto en om het in het juiste jargon te zeggen, een ontiegelijk grote bak. Een auto waar de dierenarts een trailer met twee paarden achter hangt of iemand die de buurt wil imponeren met een speedboot van een meter of acht. Het is de SUV waarmee je een andere SUV gaat lostrekken uit de klei als blijkt dat dat 4-wiel-aandrijving niet altijd voldoende is. Deze Discovery is een SUV zoals dat ooit bedoeld was met heel veel power, dito rijgenot en dan ook nog moeiteloos geschikt voor zeven personen.