De digitale wereld krijgt een steeds nadrukkelijkere plek in de huiskamer. Waarom dan niet in de keuken? Afgelopen jaar heeft de keukenmarkt niet stilgestaan. Siemens introduceerde zijn nieuwe ovenlijn die door middel van WiFi bedienbaar is. Meer dan de helft van de Nederlanders) geeft aan geïnteresseerd te zijn in WiFi-bedienbare huishoudelijke apparaten. Tijdbesparing en flexibiliteit zijn daarvoor de belangrijkste redenen. Worden ‘connected’ huishoudelijke apparaten dé trend van 2015 volgens de Nederlandse consument?
2015: de opmars van ‘connectivity’ in de keuken
Ja, consumenten verwachten dat in 2015 steeds meer apparaten verbonden zijn via WiFi. Bijna de helft van de Nederlanders denkt dat in de toekomst nagenoeg alle elektronische apparatuur in huis vanaf een smartphone of tablet bedienbaar wordt. Een keuken met apparaten die via een smartphone bediend kunnen worden, ziet 1 op de 3 Nederlanders dan ook wel zitten. Vier op de tien gezinnen hebben al apparaten in huis die via de smartphone of tablet te bedienen zijn, zoals de televisie of de muziekinstallatie.
Meer dan de helft van de Nederlanders die nog geen apparaten in huis heeft die op afstand bedienbaar zijn, staat open voor huishoudelijke apparaten met ‘connectivity’. Voor 17 procent is dit nog een beetje onwerkelijk, maar zo dacht men in de jaren negentig ook over de mobiele telefoon. En wie kan nu nog zonder?
Boodschappenlijstje via foto van de koelkast
Met de iQ700 serie kunnen consumenten hun leven efficiënter inrichten. Dankzij een push-bericht kan de consument, waar men zich ook bevindt, lezen dat ‘het deeg is gerezen’, ‘het vlees gaar is’ of dat de vaatwasser ‘klaar is om te legen’ Er komen hier nog innovatievere mogelijkheden bij. Met een smartphone of tablet kan de gebruiker bijvoorbeeld op elk moment van de dag, en op elke plaats, in zijn koelkast kijken en vervolgens, door op plaatjes van de verschillende levensmiddelen in een cameraweergave te klikken, te vragen: “wat kan ik hiermee koken?”. Hier kan het boodschappenlijstje op afgestemd worden. Daarmee speelt Siemens in op de drukbezette consument. Man en vrouw werken, en er is weinig tijd om doordeweeks uitgebreid te koken, maar ze willen wel goed en gezond eten.