Lifestyle27.06.2014

Opel Movano: beladen krachtpatser


Onlangs reisden zeven bloggers af naar Frankrijk voor een eBike en gadget rondreizende fietstrip in de Bourgogne. Onze bagage, met name de zes Cube fietsen, enkele dozen met gadgets en koffers van alle deelnemers, paste natuurlijk niet in een ‘normale’ personenwagen. Tenzij iedereen met zijn eigen auto en fiets naar Dijon zou rijden, maar dat was, gezien de fietstrip, geen optie. Dus regelden wij via Opel Nederland een Movano bestelbus. Zelf had ik in het verleden, voor verhuizingen, wel eens een busje gehuurd, maar dat waren doorgaans ietwat oudere vehikels waar al veel te veel bestuurders achter het stuur gezeten hadden. Nee, de Movano was zo goed als nieuw en behalve dat het erg praktisch was om deze bestelbus mee naar Frankrijk te nemen als rijdende pakezel en volgauto voor de zes fietsende bloggers ook een prima gelegenheid om de (rij)ervaringen hier te delen.

opel-movano-beladen-krachtpatser.jpg
opel-movano-beladen-krachtpatser.jpg

Omdat we vooraf niet konden voorzien of alle fietsers het ook vijf dagen vol zouden houden kozen we voor een uitvoering met een dubbele cabine; inclusief achterbank dus. Zo hadden we meteen een ‘bezemwagen’ bij ons. De laadruimte was desondanks meer dan groot genoeg om zes eBikes, diverse koffers en enkele dozen met gadgets en accessoires probleemloos kwijt te kunnen. Wat over bleef kreeg een plekje in het dubbele gedeelte van de cabine. Dat waren ook spullen, laptops, een koelbox en camera’s,  die we onderweg vaker nodig hadden. De laadruimte van de Movano was ook voorzien van een handig railsysteem aan beide zijwanden. Daarmee konden de fietsen en andere bagage makkelijk met riemen vastsjorren om het schuiven van de lading te voorkomen.

Opel-Movano

Bij de allereerste keer instappen werd meteen duidelijk dat deze bestelbus duidelijk ontworpen is voor professionele chauffeurs. Zij die dagelijks meer dan zes uur achter het stuur zitten. Het comfort van de stoel, de halfautomatische schakelbak en de complete uitrusting dragen zeker bij aan een prima en relaxte rijervaring. Ons model was bovendien voorzien van een TomTom navigatiesysteem met specifieke kaartinformatie voor vrachtverkeer. Denk dan aan doorrijhoogtes van tunnels en maximale toegestane voertuigbreedte op (binnen)wegen en bruggen. Aan het navigatiesysteem was ook een ingebouwde bluetooth carkit  gekoppeld. Op het dashboard was een draadloze afstandsbediening geplaatst zodat je de bestemming, route en andere functies  van zowel de TomTom als de eventueel gekoppelde mobiele telefoon veilig kon bedienen. Ook het ingebouwde multimedia systeem; een radio met CD speler en USB aansluiting voor MP3 spelers of, in ons geval, een iPhone met muziek, was perfect gekoppeld aan de TomTom en Carkit. Bij binnenkomende telefoongesprekken werd de muziek netjes gepauzeerd.

Omdat wij met heel wat smartphones en andere gadgets op pad gingen was het een voordeel dat onze Movano drie stroompunten had. Twee op het dashboard en een achter de bestuurdersstoel. Met onze USB splitters leverden die dus meer dan genoeg aansluitingen om onderweg ‘vanalles-en-nogwat’ op te laden.

Rijden in de Movano, die met ruim vijf en een halve meter toch wat langer is dan een personenauto’s, is heel even wennen. Gelukkig heeft Opel bij het ontwerp wel direct rekening gehouden met een goede dode-hoek-spiegel aan de rechterzijde. Die zorgt voor heel wat meer overzicht in bochten en bij het wisselen van rijstroken.

Opel-movano-on-the-road

Het rijcomfort van de Movano is mij bijzonder goed bevallen. De stoel is, zoals gezegd, heel erg comfortabel en na ruim acht uur rijden op de eerste dag stapte ik uit zonder pijn in de rug of stijfheid in de benen. Iets waar ik bij mijn eigen auto wel af en toe last van heb na lange ritten. Op de autosnelweg moet je natuurlijk niet denken dat je in een personenauto zit. Inhalen, voornamelijk van vrachtverkeer, moet met iets meer overleg gebeuren, maar dat zal niemand verbazen. Het rijgedrag van de Movano is verder zeer goed. Hij blijft prima in zijn spoor en de stuurinrichting reageert precies goed. Niet te direct maar zeker ook niet te ‘sloom’. En natuurlijk hebben we ook even geprobeerd hoe hard hij kon. De Franse tolwegen, op een zondag, zijn daarvoor een prima plek en ik kan beamen dat de Movano, wij hadden de 125PK Turbo Diesel, bij een lichte (4%) helling bergafwaarts makkelijk 170 haalt. Letwel, de Opel voelt zich op autosnelwegen het meest op zijn gemak (lees: rijdt het comfortabelst) bij snelheden tussen de 100 en 120 km/h. En deze bestuurder ook 😉

Waar ik wel wat langer aan moest wennen was de halfautomatische versnellingsbak. Tijdens het automatisch schakelen voelt die bak namelijk hetzelfde aan als een handgeschakelde variant. Je voelt dus dat het ‘gas losgelaten en een nieuwe versnelling gekozen wordt. Pas daarna accelereert de bus weer. Wanneer je ergens links of rechts af slaat zonder dat je helemaal tot stilstand hoeft te komen, en dus in de tweede versnelling blijft rijden, dan was de acceleratie soms wat sloom. Het toerental lag dan iets te laag en de halfautomaat heeft geen zogenaamde kickdown die even voor wat meer pit kan zorgen in dergelijke situaties.  Gelukkig kun je de halfautomaat ook op handmatige bediening zetten zodat je op die momenten zelf even kunt terugschakelen. Op die manier kon je dan iets sneller ‘wegkomen’. Al met al is het rijden met een halfautomaat wel erg relaxed. Vooral wanneer je, net als ik, uren door (Franse) dorpjes moet rijden achter fietsende collega’s aan of op zoek naar fotogenieke rustplekken. Dan wen je heel snel aan het feit dat je zelf niet telkens hoeft te koppelen en schakelen.

In totaal hebben we in vijf dagen tijd meer dan 2000 kilometer met de Opel Movano afgelegd. Zo’n bestelbus koop je, als bedrijf of zelfstandige, natuurlijk met name vanwege zijn laadvermogen en het rijcomfort. Maar het verbruik is, zeker met de huidige brandstofprijzen, ook belangrijk. Gemiddeld genomen verbruikte de Movano ongeveer 1 liter diesel op elke 11 kilometer. In ons geval dus twee langere autosnelwegritten (ca 1500 kilometer) en vijf dagen stads- en ‘binnendoor’ verkeer (ca 700 kilometer).  Dat is iets meer dan de fabrieksopgave (1:12.5), maar die geldt alleen onder ideale omstandigheden. 

Verder lezen over Auto

50 Jaar Golf: Een feest voor petrolheads op Wheels Mariënwaerdt

De Volkswagen Golf, een icoon op wielen, blaast dit jaar 50 kaarsjes uit. En wat is een betere manier om dit te vieren dan met een groots eerbetoon op Wheels Mariënwaerdt? Van 13 tot 15 september staat dit toonaangevend...

Automotive21.08.2024

50 Jaar Golf: Een feest voor petrolheads op Wheels Mariënwaerdt

Maserati GT2 Stradale wereldpremière supercar op Monterey

Maserati heeft tijdens de Monterey Car Week 2024 in Californië. de gloednieuwe GT2 Stradale onthuld. De supersportwagen werd gepresenteerd op The Quail, A Motorsports Gathering, het hoogtepunt van de motorsportweek. De...

Automotive17.08.2024

Maserati GT2 Stradale wereldpremière supercar op Monterey

Voordelig tanken doe je met een app

In je eigen woonplaats weet je waarschijnlijk wel waar je voordelig kunt tanken, en dat is maar goed ook, want het wordt er niet bepaald goedkoper op bij de pomp. Ga je echter wat verder van huis en is de ‘nood’ dan...

Automotive16.10.2023

Voordelig tanken doe je met een app

Nederlanders besparen graag op brandstof en zo doe je dat!

Waarom meer betalen als het niet hoeft? Zo denken Nederlanders in ieder geval over hun uitgaven aan brandstofkosten. 87% van de particuliere autorijders vindt het belangrijk om op uitgaven voor brandstof te besparen. Dat...

Automotive16.09.2020

Nederlanders besparen graag op brandstof en zo doe je dat!

5 tips om op brandstof(kosten) te besparen
Zo snel rijd je met de auto naar Denemarken

Denemarken is dichterbij dan je denkt. En een ideaal land om met de auto te verkennen. Zelfs als je maar een weekend de tijd hebt. Nu we allemaal wat beperkter zijn met onze reisopties, is Denemarken een mooie bestemming...

Travel06.09.2020

Zo snel rijd je met de auto naar Denemarken

Een roadtrip naar Jutland en Aarhus
Dit zijn de vijf voordelen van kamperen met een daktent

Bij wie als kind is opgegroeid met vakanties naar de camping, zal kamperen nooit meer uit het bloed gaan. De hele dag op blote voeten lopen, haren die non-stop naar chloor en zeewater ruiken en tot ’s avonds laat 'rond...

Travel24.08.2020

Dit zijn de vijf voordelen van kamperen met een daktent

het ultieme kampeeravontuur
Maak kennis met de Donkervoort D8 GTO-JD70 Bare Naked Carbon Edition

De Nederlandse sportwagenfabrikant Donkervoort blijft vernieuwen en verrassen. Alle auto's worden nog steeds handgemaakt en ultralicht. Het is mooi om te zien dat Donkervoort het nu voor elkaar heeft gekregen om de D8 JD...

Automotive16.08.2020

Maak kennis met de Donkervoort D8 GTO-JD70 Bare Naked Carbon Edition

De eerste 2G supersportauto gaat naakt
De nieuwe BMW iX3: volledig elektrisch en geschikt voor lange afstanden

BMW komt met het eerste volledig elektrisch aangedreven X model: de BMWiX3. Een auto met sportief karakter, waarmee je emissievrij rijdt en profiteert van de ruimte, het comfort en de functionaliteit van een Sports Activ...

Automotive16.07.2020

De nieuwe BMW iX3: volledig elektrisch en geschikt voor lange afstanden