Eigenlijk praten we over twee verschillende auto’s want ondanks dat de de Ford Focus ST TDCi overtuigt in alles, wordt het toch allemaal nog een stukje leuker en ook spannender als je overstapt in de Focus ST EcoBoost.
Ford Focus ST TDCi
Maar laten we bij de Ford Focus ST TDCi en dan ook nog eens de stationwagon beginnen. Niet direct het alternatief voor de op zeker gaande leaserijder met een gezin met twee kinderen, die een ruime comfortabele middenklasser zoekt en vooral niet wil opvallen. Dan moet je echt niet naar deze ST gaan kijken. De Focus ST TDCi is van een andere orde. Dit is de auto waar je boodschappen mee doet, op zaterdag met een auto vol boefjes naar de uitwedstrijd van C1 gaat, je vrouw netjes afzet bij je schoonmoeder en dan als je alleen in de auto zit met een hele brede glimlach de eerste de beste afslag op de snelweg neemt, omdat je weet wat er de komende kilometers gaat gebeuren. ‘It giet oan’ zeggen ze in Friesland, denkend dat dat met schaatsen te maken heeft. Een ST-rijder weet wel beter.
Het maakt niet uit welke binnenwegen je uitzoekt, want zodra je het gaspedaal indrukt, terugschakelt om in de zone rond de 3.500 toeren de komen en heerlijk op volle snelheid instuurt in de bochten, gaat je adrenalineniveau vanzelf omhoog . Dan plotseling begrijp je wat Ford bedoelt met hun ST programma. Toys for boys & girls die houden van autorijden. De ervaring is geweldig en eigenlijk besef je nauwelijks dat je in een dieselende stationbak aan het scheuren bent. Deze ST TDCi is voor
fun rijden en Ford heeft er echt alles aan gedaan om dat plezier door te geven aan de berijder.
Op de bochtige wegen in het berglandschap achter Barcelona is het genieten in volle teugen en heb je nimmer het idee dat je in een stationwagon aan het toeren bent. Eigenlijk moet je met deze auto in het Hollandse landschap nooit geen rechte polderwegen meer nemen, dat kan wel maar daar is de ST eigenlijk niet voor ontwikkeld.
Het ESP programma zorgt er voor dat je altijd de maximale controle in de bochten houdt over de ST. Het lijkt er op dat ze je bewust een halve meter extra hebben gegeven voordat het programma de controle over de auto over neemt. Het rijgedrag tussen de diesel en de benzine uitvoering werd mede bepaald door de wielen en het merk banden. Onder de diesel uitvoering vonden we 18′ velgen met Goodyear’s, deze lijken zich anders te gedragen dan de grotere 19″ wielen met de aangepaste Michelin Pilot Sport 2 banden die het gevoel gaven meer grip te geven op het wegdek.