Kodo Design
Het klinkt misschien wat zweverig, maar Kodo komt erop neer om de dynamische schoonheid van de beweging van wilde dieren tot leven te laten komen en dat lukt alleen maar als je overbodige zaken weg gaat laten. Mazda gaat een stapje verder en voegt hier twee Japanse elementen aan toe. ‘RIN’ wat staat voor ingetogen waardigheid en ‘EN’ wat staat voor een aanlokkelijke sensualiteit. En met deze laatste zijn we terug bij het prikkelen van onze zintuigen. Het is de hogeschool van design, wie het ziet is geprikkeld, wie alleen een auto ziet kijkt enkelvoudig en dat is eigenlijk zonde. Wie een auto goed bekijkt ziet zoveel detail, en niet alleen bij Mazda. Zijn Mazda’s dan anders en onderscheiden ze zich echt. Nee zeker niet alle bestaande modellen hebben die X-factor van het Kodo design maar wie kijkt naar de nieuwe Mazda CX-3 en de Mazda MX-5 gaat wel degelijk deze bijzondere designstyle herkennen.
Bij de CX-3 is Mazda er duidelijk in geslaagd een ingetogen compacte Crossover te ontwerpen die fraaier oogt dan alle voorgangers van Mazda. En dat laatste kun je zeker zeggen over Mazda’s succesnummer aller tijden de MX-5 roadster die op veel punten meer dan verleidelijke trekjes heeft. De iconische MX-5 is de mooiste tot nu toe al zullen er zeker liefhebbers zijn van de eerste bijna spartaanse modellen. Wie houdt van design kan echter niet om deze MX-5 heen.
Voor Mazda was 2010 een belangrijk jaar en presenteerde het in Milaan voor het eerst hun Kodo-designfilosofie. Op dezelfde plek, drie jaar later kon de wereld voor het eerst kennis maken met de eerste vertaling door Mazda van dit design. Nu weer twee jaar later in 2015 toont Mazda tijdens de Milaan Design week een fiets en een sofa, beide geïnspireerd op Kodo Desgn. Mazda maakt hiermee heel duidelijk dat hun filosofie veel verder gaat en dat is in een tijd waar alles lijkt te draaien om technologie absoluut een statement.
De locatie waar we kennismaking aangaan ligt in het befaamde Brega District, de plek in Milaan waar het jaarlijkse designfeest wordt gehouden. In een smaakvolle en donkere pop-up ruimte komen lifestyle bloggers en journalisten samen om te horen en te zien wat Mazda wil vertellen met hun nieuwe en opvallende modellijnen. Ergens halverwege de presentatie zien we hoe het schitterende metalen roofdier wat tegen de wand is gemonteerd transformeert in de MX-5. Minstens zo imposant is de video die we zien van een Japanse kunstenaar die 6 maanden heeft gewerkt aan een vaas die we elders in de ruimte vinden. Maar goed uiteindeijk gaat het 2 totaal andere designs die worden getoond, een fiets en een bank.